Komunikace – receptivní řeč / EHP 0% 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657 EHP Komunikace – receptivní řeč Komunikace – receptivní řeč - doplnit popis 1 / 57 Kategorie: Uncategorized 1. Na slovní pokyn a gesto „paci, paci“ reaguje Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 2 / 57 Kategorie: Uncategorized 2. Na slovní pokyn a gesto „pá, pá“ reaguje Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 3 / 57 Kategorie: Uncategorized 3. Reaguje na gesto natažené ruky a na vyzvání „Dej mi!“ Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 4 / 57 Kategorie: Uncategorized 4. Pozoruje to, co se mu ukazuje Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 5 / 57 Kategorie: Uncategorized 5. Pouze na slovní pokyn „paci, paci“ reaguje Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 6 / 57 Kategorie: Uncategorized 6. Na své jméno reaguje pohledem Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 7 / 57 Kategorie: Uncategorized 7. Reaguje na slovní pokyn „Dej mi!“ Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 8 / 57 Kategorie: Uncategorized 8. Pouze na slovní pokyn „pá, pá“ reaguje Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 9 / 57 Kategorie: Uncategorized 9. Rozeznává některé předměty (např. míč, auto apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Jde zde o chápání významu slova, dítě může pojmenovaný předmět vzít do ruky nebo ho podat dospělé osobě spíš v neformálních situacích než při cílené práci. Při výběru pojmenovaných předmětů je třeba akceptovat věk a aktuální schopnosti dítěte. 10 / 57 Kategorie: Uncategorized 10. Reaguje na negativní informace (např. „Nedělej to!“, „Nesahej na to!“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a i v případě, že reakce je diskrétnější, dítě se otočí, zastaví, podí– vá, ale po určité době v zakázané činnosti dále pokračuje. 11 / 57 Kategorie: Uncategorized 11. Vyhoví jednoduchým pokynům doprovázenými gesty (např. „pojď sem.“, „sedni si.“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 12 / 57 Kategorie: Uncategorized 12. Pozná některé pojmenované části těla (např. oči, pusa, nos apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 13 / 57 Kategorie: Uncategorized 13. Na požádání ukáže na známé osoby a zvířata (např. máma, táta, pes apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 14 / 57 Kategorie: Uncategorized 14. Splní jednoduchý verbální pokyn bez gesta (např. „Pojď ke mně!“, „Sedni si.“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 15 / 57 Kategorie: Uncategorized 15. Otočí hlavu, když se ho zeptají: „kde je...?“ Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 16 / 57 Kategorie: Uncategorized 16. Na výzvu ukáže tři pojmenované části těla Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 17 / 57 Kategorie: Uncategorized 17. Ukáže na známé pojmenované obrázky Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 18 / 57 Kategorie: Uncategorized 18. Vyhoví jednoduchým pokynům nebo větám, které obsahují jeden klíčový výraz (stále se ještě může zmýlit, když se změní kontext, např. „Ukliď si tu hračku!“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 19 / 57 Kategorie: Uncategorized 19. Začíná rozumět slovům ano – ne Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 20 / 57 Kategorie: Uncategorized 20. Reaguje na otázku „Kde?“, ne nezbytně slovem Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 21 / 57 Kategorie: Uncategorized 21. Chápe význam vlastnictví (např. donese tátovi boty, mamince kabelku, sestře panenku apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a V tomto věku sledujeme, zda se dítě orientuje, komu co patří. Nemusí to fungovat vždy na vyžádání (např. dítě pobíhá po místnosti, vezme otcovu botu a donese mu ji). 22 / 57 Kategorie: Uncategorized 22. Ukáže nebo podá pojmenované obrázky či fotky Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a, když ukáže alespoň osm obrázků z deseti (fotky a reálné obrázky hraček nebo předmětů denní potřeby). 23 / 57 Kategorie: Uncategorized 23. Na požádání podá předměty denní potřeby, se kterými má každodenní zkušenost Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 24 / 57 Kategorie: Uncategorized 24. Spojuje jednotlivá slova do významových kategorií (např. jídlo, oblečení apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 25 / 57 Kategorie: Uncategorized 25. Receptivně rozliší malý – velký Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 26 / 57 Kategorie: Uncategorized 26. Podá obrázky znázorňující činnost, se kterou má každodenní zkušenost (alespoň 1 ze 3) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 27 / 57 Kategorie: Uncategorized 27. Porozumí větám, které obsahují jen jeden pokyn (přesně vykoná: např. „Ukliď si boty.“, „Obleč si tričko.“, „Přines knihu.“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 28 / 57 Kategorie: Uncategorized 28. Rozliší receptivně pohlaví Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a, pokud si dítě všímá fyzických odlišností muže a ženy, chápe rozdíly mezi nimi. V tomto věku pouze u známých osob (máma, táta, sourozenci apod.). 29 / 57 Kategorie: Uncategorized 29. Ukáže na pojmenovaná zvířata (6) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 30 / 57 Kategorie: Uncategorized 31. Receptivně identifikuje základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 31 / 57 Kategorie: Uncategorized 30. Chápe kategorie: „ve“, „na“, „do“ v kontextech (např. „Dej kostku do krabice.“) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 32 / 57 Kategorie: Uncategorized 32. Umí receptivně napočítat dva předměty Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a, jestliže například na vyzvání „Podej dvě kostky!“, podá odpovídající počet předmětů. Přesvědčíme se několikrát o správnosti řešení. 33 / 57 Kategorie: Uncategorized 33. Naslouchá vysvětlením proč a jak Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 34 / 57 Kategorie: Uncategorized 34. Provede jednoduchý dvoustupňový pokyn (např. „Sedni si a jez.“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 35 / 57 Kategorie: Uncategorized 35. Určí větší předmět ze dvou ukázaných Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 36 / 57 Kategorie: Uncategorized 36. Rozumí delším větám, v nichž je pouze jeden pokyn (např. „Půjdeme ven, obleč si kabát.“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 37 / 57 Kategorie: Uncategorized 37. Receptivně rozlišuje barvy (např. „Podej červený míč.“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 38 / 57 Kategorie: Uncategorized 38. Rozumí funkčním spojením (např. „Co si oblékáš?“, „Co jíme?“ apod.) – možno ukazovat na obrázcích Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 39 / 57 Kategorie: Uncategorized 39. Splní dva časově související pokyny „nejprve... pak“ apod. Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 40 / 57 Kategorie: Uncategorized 40. Chápe otázky, ve kterých je možnost výběru („Chceš to nebo to...?“) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 41 / 57 Kategorie: Uncategorized 42. Chápe kategorie „za, vedle, mezi, u“ apod. v kontextu (např. „Dej červené auto mezi žluté a modré!“) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 42 / 57 Kategorie: Uncategorized 41. Umí receptivně napočítat tři předměty Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a, jestliže například na vyzvání „Podej tři kostky!“, podá odpovídající počet předmětů. Přesvědčíme se několikrát o správnosti řešení. 43 / 57 Kategorie: Uncategorized 43. Rozumí výrazu „stejný“ (předměty) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a, jestliže na slovní pokyn přiřadí k předmětům stejný předmět (boty). Ze souboru čtyř párů uvede do souladu aspoň tři. 44 / 57 Kategorie: Uncategorized 44. Rozumí výrazu „jiný“ (předměty) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme splnil/a, když na slovní pokyn bezchybně vybere jiný předmět (např. dva páry bot a jedna bota jiná). Naznačil/a, když ji vybere s pomocí nebo po demonstraci. 45 / 57 Kategorie: Uncategorized 45. Chápe vztah menší – větší Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Rozumí srovnání: „Je větší kůň nebo pes?“ Hodnotíme splnil/a, jestliže se několikrát přesvědčíme, že opravdu rozumí; naznačil/a hodnotíme, pokud se v 50 % plete. Využíváme různá porovnávání. 46 / 57 Kategorie: Uncategorized 46. Chápe pojmy včera, dnes a zítra Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže dítě s vizuální podporou ukáže na výzvu, co dělalo včera, dnes a bude dělat zítra (vybrat obvyklou činnost spojenou s určitým dnem). 47 / 57 Kategorie: Uncategorized 47. Rozezná lidi podle pohlaví Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže roztřídí na obrázcích do dvou skupin osoby podle pohlaví, nebo na výzvu podá příslušný obrázek. 48 / 57 Kategorie: Uncategorized 48. Rozezná, co je stejné na obrázku Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 49 / 57 Kategorie: Uncategorized 49. Rozezná, co je jiné na obrázku Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 50 / 57 Kategorie: Uncategorized 50. Chápe otázku „Který?“ Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 51 / 57 Kategorie: Uncategorized 51. Rozumí žertu, humoru Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže ve většině situací projeví adekvátní reakci. Je třeba se o tom opakovaně přesvědčit. 52 / 57 Kategorie: Uncategorized 52. Receptivně pozná některé číslice Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže na výzvu vybere z většího souboru tři číslice a pět písmen. 53 / 57 Kategorie: Uncategorized 53. Receptivně pozná některá velká tiskací písmena Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže na výzvu vybere z většího souboru tři číslice a pět písmen. 54 / 57 Kategorie: Uncategorized 54. Rozumí krátkým pohádkám nebo příběhům apod. Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 55 / 57 Kategorie: Uncategorized 55. Rozumí nepřímé otázce (např. „Mohl bys mi podat?“) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Jde o porozumění podmiňovacímu způsobu, znovu prověříme několikrát na různých příkladech. 56 / 57 Kategorie: Uncategorized 56. Rozumí přirovnáním, nechápe je doslovně Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Např. umí vysvětlit a chápe, co to znamená, když se někomu řekne: „Jdi do háje...“ nebo „Je tam tma jako v pytli...“ Nechápe tato přirovnání doslovně. 57 / 57 Kategorie: Uncategorized 57. Ra základě přečteného textu splní zadaný úkol Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Tuto položku můžeme hodnotit jedině tehdy, jestliže se dítě již prokazatelně učilo číst, dítě ve věku 6–7 let může mít odklad povinné školní docházky. Your score is 0%