Sociální vývoj / EHP 0% 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940 EHP Sociální vývoj Sociální vývoj - doplnit popis 1 / 40 Kategorie: do 6 měsíců 1. Reaguje na sociální kontakt (úsměvem, živější reakcí) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 2 / 40 Kategorie: do 6 měsíců 2. Aktivně reaguje na osoby (sleduje jejich pohyb, činnost...) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 3 / 40 Kategorie: do 6 měsíců 3. Přijímá fyzický kontakt, nechá se utěšit Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 4 / 40 Kategorie: 6 - 12 měsíců 4. Projevuje separační úzkost (fixace k blízké osobě) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotí se z výpovědi rodičů a pozorováním dítěte v nepřítomnosti rodičů. Separační úzkost není vymezena jen věkem šesti měsíců, ale prochází určitým vývojem až do čtyř let věku dítěte. Proto hodnoťte po delším sledování dítěte, popř. se k této položce vracejte. Hodnotí se z výpovědi rodičů a pozorováním dítěte v nepřítomnosti rodičů. Separační úzkost není vymezena jen věkem šesti měsíců, ale prochází určitým vývojem až do čtyř let věku dítěte. Proto hodnoťte po delším sledování dítěte, popř. se k této položce vracejte. 5 / 40 Kategorie: 6 - 12 měsíců 5. Nabídne předmět nebo hračku dospělému, předmět však nemusí předat Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 6 / 40 Kategorie: 6 - 12 měsíců 6. Často hledá zrakový kontakt, když se mu věnujeme 2–3 minuty Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Při interakci s dítětem (např. lechtání) odstoupíme od činnosti v případě, že ztratí oční kontakt. S činností znovu začneme, když se podívá. Hodnotíme splnil/a, jestliže z 10 případů je dítě minimálně v 9 případech úspěšné; je–li úspěšné v 5–8 případech, pak jej hodnotíme naznačil/a; úspěšnost ve 4 a méně případech hodnotíme jako nesplnil/a. Při interakci s dítětem (např. lechtání) odstoupíme od činnosti v případě, že ztratí oční kontakt. S činností znovu začneme, když se podívá. Hodnotíme splnil/a, jestliže z 10 případů je dítě minimálně v 9 případech úspěšné; je–li úspěšné v 5–8 případech, pak jej hodnotíme naznačil/a; úspěšnost ve 4 a méně případech hodnotíme jako nesplnil/a. 7 / 40 Kategorie: 6 - 12 měsíců 7. Raduje se ze společné činnosti, z příchodu známe osoby Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 8 / 40 Kategorie: 6 - 12 měsíců 8. Krátkou dobu se zúčastní hry s dospělým (posouvání autíčka, hra s míčem) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Námi navrhované hry jsou jen příklady, při hodnocení se musí vycházet z činností,které jsou pro dítě silně motivující. Námi navrhované hry jsou jen příklady, při hodnocení se musí vycházet z činností,které jsou pro dítě silně motivující. 9 / 40 Kategorie: Uncategorized 9. Má radost z jednoduchých hříček (např. „paci, paci“, „kukuč“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 10 / 40 Kategorie: Uncategorized 10. Neverbálně žádá o pomoc Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Podívá se, zatahá dospělého apod., hodnotíme jako splnil/a, když dokáže využít tohoto způsobu žádosti o pomoc. 11 / 40 Kategorie: Uncategorized 11. Reaguje na emocionální projevy blízkých osob (např. radost – hněv apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 12 / 40 Kategorie: Uncategorized 12. Zúčastní se kontaktu s dospělým, který vyžaduje vzájemnou aktivitu 2-3 min. (např. stavění kostek, prohlížení knížky apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 13 / 40 Kategorie: Uncategorized 13. Tahá dospělého, aby mu ukázalo nějaký předmět nebo událost Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 14 / 40 Kategorie: Uncategorized 14. Spontánně obejme, pohladí, políbí známou osobu Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 15 / 40 Kategorie: Uncategorized 15. Pomáhá uklízet věci společně s dospělým Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže se dítě spontánně přidá a pracuje společně s dospělým, naznačil/a, jestliže musíme k uklízení dítě pobízet a aktivovat. 16 / 40 Kategorie: Uncategorized 16. Vybízí ke společné činnosti (např. podá knihu dospělému, aby si ji společně prohlíželi) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Podání knihy je pouze příkladem, je možné využít jakoukoliv činnost, kterou má dítě rádo. 17 / 40 Kategorie: Uncategorized 17. Dokáže si vyžádat pomoc (očním kontaktem, gestem, slovem) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Stačí, když si vyžádá pomoc jedním z navrhovaných způsobů. 18 / 40 Kategorie: Uncategorized 18. Spontánně napodobuje při hře dospělé (např. zametá, obouvá si boty, telefonuje apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 19 / 40 Kategorie: Uncategorized 19. Projevuje zájem o ostatní děti, objevuje se „paralelní hra“ Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Zájem by měl být cílený, dítě by se mělo těšit ze společnosti ostatních, kooperace mezi dětmi není důležitá. Dítě volí stejnou hračku jako pozorované dítě, i když vzájemně nespolupracují. U nově nastupujícího dítěte do zařízení je třeba počítat s určitou adaptací. 20 / 40 Kategorie: Uncategorized 20. Projevuje soucit, poskytuje útěchu (slovem, gestem, změnou chování, které není považováno za bizarní) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 21 / 40 Kategorie: Uncategorized 21. Krátkou dobu se zúčastní hry s jiným dítětem, je třeba usměrnění dospělým Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Hodnotíme jako splnil/a, jestliže dítě kooperuje s jiným dítětem, přičemž dospělý sleduje činnost dětí a usměrňuje ji (částečným fyzickým vedením, verbálně, gestem). Pro splnil/a je u této položky nutné aktivní zapojení dítěte do kooperace. Naznačil/a hodnotíme tehdy, pokud dítě reaguje na pobídky dospělého, přitom není vyžadována jeho spontánní aktivita. 22 / 40 Kategorie: Uncategorized 22. Těší se ze společných fyzických aktivit (např. „na honěnou“, „na schovávanou“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Splnil/a tehdy, je–li z jeho vnějších projevů evidentní radost a nadšení ze společné činnosti (hlasitý smích, hýkání, verbálními i neverbálními prostředky vyjadřování zájmu pokračovat v dané činnosti). Naznačil/a, jestliže se dítě těší ze společné činnosti, ale není schopno iniciovat pokračování. 23 / 40 Kategorie: Uncategorized 23. Poprosí nebo poděkuje, když se mu to připomene Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 24 / 40 Kategorie: Uncategorized 24. Vítá známe děti a dospělé, když je upozorněno Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 25 / 40 Kategorie: Uncategorized 25. Není–li mu rozuměno, projevuje zklamání, dožaduje se porozumění jinými prostředky, chce, aby mu porozuměli (nevzdává to) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Při hodnocení je dobré vycházet z informací od rodičů a z chování dítěte v zařízení. 26 / 40 Kategorie: Uncategorized 26. Umí vědomě odmítat požadavky, kterým dobře rozumí, vědomě překračuje stanovené hranice chování a čeká na reakce dospělých Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 27 / 40 Kategorie: Uncategorized 27. Prosí o pomoc, když má nějaký problém Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Nemusí nutně říci „prosím“, svou žádost může vyjádřit gestem, popř. jiným slovním vyjádřením (např. „Sprav!“ – „Udělej!“ apod.) společně s očním kontaktem. 28 / 40 Kategorie: Uncategorized 28. Spontánně pomáhá dospělému při domácích pracích nebo při jiných činnostech Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 29 / 40 Kategorie: Uncategorized 29. Reaguje na vyzvání druhých dětí ke kooperativní hře a účastní se jí Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 30 / 40 Kategorie: Uncategorized 30. Je schopen na základě znalosti o myšlení a pocitech druhého člověka posoudit, co si myslí (viz pojmový slovníček – teorie mysli, str. 46) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Test Smarties – viz Gillberg, Peeters: Autismus – zdravotní a výchovné aspekty, str. 48 nebo test Sally – Ann, viz Hrdlička, Komárek a kol.: Dětský autismus, str. 27 – viz rejstřík odborných výrazů 31 / 40 Kategorie: Uncategorized 31. Požádá o dovolení, aby si mohl hrát s hračkou, se kterou si hraje někdo jiný Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Nemusíme trvat na žádosti: „Prosím, můžeš mi půjčit...“, stačí i jiná adekvátní prosba (např.: „Půjč mi!“, „Prosím...“, „Můžu si vzít?“ apod.) 32 / 40 Kategorie: Uncategorized 32. Bez upozornění pozdraví známého dospělého Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 33 / 40 Kategorie: Uncategorized 33. Na veřejnosti se chová většinou sociálně přiměřeně Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Sociálně přiměřené chování v tomto věku: při jízdě v dopravním prostředku stojí na místě, drží se nebo sedí, nevykřikuje nahlas, neobjímá cizí lidi, nenahlíží do cizích tašek, neoslovuje cizí lidi apod. 34 / 40 Kategorie: Uncategorized 34. Umí počkat, až na něj přijde řada Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 35 / 40 Kategorie: Uncategorized 35. Hraje jednoduché společenské hry (např. pexeso, loto, „člověče nezlob se“ apod.) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 36 / 40 Kategorie: Uncategorized 37. Navazuje kamarádské vztahy ve skupině dětí Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 37 / 40 Kategorie: Uncategorized 36. Většinou vyhoví žádosti dospělého Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 38 / 40 Kategorie: Uncategorized 38. Akceptuje pravidla soutěživých her Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a 39 / 40 Kategorie: Uncategorized 39. Umí se vhodně zapojit do rozhovoru dospělých Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Neskáče do řeči, drží se tématu apod. 40 / 40 Kategorie: Uncategorized 40. Dokáže rozeznat vhodné a nevhodné chování (chápe základní pravidla společenského chování) Splnil/a Naznačil/a Nesplnil/a Základní pravidla společenského chování: umí přiměřeně pozdravit, poděkovat, požádat atd. (viz položka 33 s aktivním rozlišením vhodného a nevhodného chování). Your score is 0%